Works

Apresentação de Trabalhos - Orientações

As apresentações de trabalhos acontecerão presencialmente no período de 24 a 26 de Outubro.

Para apresentação e publicação do trabalho, é necessário que um dos autores esteja com inscrição paga até dia 16 de outubro.

Apenas os autores poderão apresentar o trabalhos aprovado.

O tempo de apresentação será de 10 minutos. 

Para outras informações sobre os trabalhos, envie e-mail para esud2023.agead@ufms.br ou WhatsApp para 67 3345-7615.

Cronograma de Apresentação dos Trabalhos

Submissão de Trabalhos

O 20º Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância e o 9º Congresso Internacional de Educação Superior a Distância, tem como objetivo, promover espaços de diálogo, cooperação, divulgação científica e trocas de experiências sobre  a Educação a Distância no Brasil, tendo como foco: políticas públicas, gestão, governança e qualidade.

Nessa perspectiva, o ESUD|CIESUD 2023 abre espaço para apresentação e publicação de artigos científicos e relatos de experiências em cinco trilhas temáticas.

Thematic trails

Thematic Track I – Public Policies, regulation and institutionalization

Responsible Publisher: Daniela da Costa Britto Pereira Lima (UFG)

Scope: Public policies for distance education. Regulation of distance education. Institutionalization of distance education. Financing of distance education. Open Education. Flexible education. Hybrid education. Inclusion and accessibility. Quality parameters in EaD. Innovation.

Theme Track II – Management and governance

Responsible Publisher: Yasmin Gomes Casagranda (UFMS)

Scope: Institutional, technological, financial, academic and pedagogical management models and processes for distance education. People management. Process and project management tools. Governance in distance education. Team formation processes. Student recruitment. Monitoring and control of student evasion and retention. Follow-up of egresses. 

Theme Track III – Pedagogical models and methodologies

Responsible Publisher: Analígia Miranda da Silva (UFMS)

Scope: Pedagogical models. Undergraduate and postgraduate programs and courses. Teaching. Tutoring Coordination. Tutoring and mediation of online learning. On-site support poles. Face-to-face tutoring. Pedagogical innovation. Extension curriculum. Compulsory internships and practical disciplines in undergraduate courses. Moocs. Pedagogical design.

Theme Track IV – Digital Technologies

Responsible Publisher: Graziela Santos de Araujo (UFMS)

Scope: Digital technologies in different pedagogical models. Virtual learning environments. Digital games. Virtual labs. Technology infrastructure. Artificial intelligence. Virtual reality. Assistive technologies and accessibility. Tecnologic innovation. Adaptive technologies. Continuous training for the use of digital technologies. Digital skills.

Theme Track V – Didactic Materials

Responsible Publisher: Natalia Cristina de Oliveira (UFMS)

Scope: Planning, production, adaptation and validation of teaching materials in different media. Curation of teaching materials. Open Educational Resources. Copyright. Licenses for the use of didactic materials. Institutional repositories. Instructional Design.

Schedule

Período de submissão: 01/06 até 08/07/2023 – 31/07/2023 – 15/08/2023 29/08/2023 (novo)

Avaliação de trabalhos: 08/07 até 08/08/2023 Fluxo contínuo

Divulgação dos trabalhos aprovados: 01/09/2023 Fluxo contínuo para os autores e co-autores no sistema de submissão

Envio da versão final dos trabalhos aprovados: 15/09/2023 

Submission of slide presentation of approved papers: 10/10/2023

Divulgação da listagem final dos trabalhos aprovados para apresentação: 25/09/2023

Publicação da lista de trabalhos aprovados no site: 15/10/2023 (previsão)

Submission system

Faça seu cadastro como Leitor e Autor no Sistema de Submissão de Trabalhos. 

Se você tiver interesse em ser parecerista ad hoc, inclua a opção “Avaliador” no seu cadastro. Para ser avaliador é necessário possuir o título de Mestrado ou Doutorado.

Atenção: a autenticação com ORCID é obrigatória para autores e avaliadores.